Terapia R.I.C.E. RICE - ce este, când se folosește, de ce ajută

RICE reprezintă un acronim în limba engleză pentru rest = repaus, ice = gheață, compression = compresie, elevation = ridicat/elevat, fiind o metodă de tratament sau primul ajutor în leziunile (cel mai frecvent sportive) de țesuturi moi (musculo-ligamentare) – entorse, contracturi musculare și întinderi musculare, contuzii. Se aplică imediat după producerea traumatismului având rolul de a diminua durerea, a reduce inflamația locală, proteja țesuturile lezate, grăbind procesul de vindecare.

Terapia RICE

rice r.i.c.e.

Rest (repaus) 

Repausul segmentar, al zonei, articulației afectate, este o cheie importantă în procesul de vindecare. Continuarea mobilizării zonei afectate va accentua durerea, inflamația locală, riscând chiar agravarea leziunii. Este modul în care organismul ne „spune” STOP! Există două motive principale pentru care repausul posttraumatic este foarte important:

  • Protejăm, în acest fel, țesutul lezat (mușchi, tendon, ligament etc.) de o eventuală agravare a traumatismului
  • Organismul are nevoie de repaus pentru a utiliza energia necesară unei vindecări eficace

Nu se încarcă segmentul afectat. Dacă este vorba despre membrul inferior, ortostatismul sau mersul sunt interzise până nu s-a făcut evaluarea medicală corespunzătoare. Uneori, repausul se limitează doar la activități specifice, de exemplu, mersul poate fi permis dar nu sprint-ul, alergatul. Dar, dacă leziunea este mai gravă, cârjele s-ar putea să fie o necesitate pentru câteva zile.

Ice (gheață)

Gheața aplicată pe zona afectată combate durerea pe termen scurt și previne sau reduce considerabil edemul local, inflamația prin reducerea fluxului sanguin local. Totuși, trebuie reținut că nu se lasă mai mult de 20 minute o dată gheața pe zona afectată existând riscul lezării tegumentului la expuneri mai lungi. Cea mai bună metodă este reprezentată de aplicarea compreselor reci timp de 15 minute, pauză 20 minute de 4-8 ori pe zi. Pentru zonele cu țesut muscular și adipos redus ca degetele, aplicațiile cu gheață se limitează la 10 minute o dată.

Compression (compresie)

Compresia, obținută prin bandaje compresive elastice sau ciorapi compresivi, limitează și reduce edemul local care încetinește procesul de vindecare. De asemenea, la unii pacienți compresia locală diminuă și sindromul dureros. Grijă la aplicarea bandajelor, acestea nu trebuie să fie prea strânse deoarece pot acționa ca un garou oprind fluxul sanguin local. Nu trebuie să se accentueze durerea local, sa apară furnicături, modificări de culoare și temperatură locală (în special la nivelul degetelor), prezența acestor simptome și semne obligând la desfacerea bandajului și aplicarea lui mai lejeră. De asemenea, bandajul elastic trebuie reaplicat la 4 ore.

Elevation (ridicat/elevat, poziție proclivă) 

Se referă la ridicarea zonei afectate peste planul inimii cu aproximativ 15 cm pentru a reduce edemul local prin creșterea întoarcerii venoase. Prezența sindromului Raynoud, diabetului sau orice altă condiție ce asociază reducerea fluxului sanguin către membrele superioare și/sau inferioare contraindică terapia RICE.

Dacă la 1-2 zile după aplicarea metodei RICE durerea și inflamația persistă trebuie făcut recontrol medical. Dacă se suspicionează fractură sau lezare vasculo-nervoasă tratamentul medical intraspitalicesc este obligatoriu!

Mișcarea – cea mai bună soluție după accidentare

Indicat este ca, de fiecare dată după o accidentare, să nu se întrerupă mișcarea în totalitate și să se continue la un nivel mai scăzut de intensitate, astfel va începe și procesul de recuperare activă. Continuarea activității prin antrenamente agresive poate agrava situația.

Exercițiile care se execută fără durere, nu doar că accelerează procesul de retragere a inflamației prin contracții musculare, dar astfel este optimizat și procesul de vindecare fără a cauza alte traume. Încărcarea țesutului lezat cu exerciții specifice cât mai curând posibil după accidentare accelerează procesul de vindecare a musculaturii și a oaselor. Ultimul lucru pe care vrei să îl faci este să aștepți următoarea zi să vezi cum te simți.